Albert Einstein’a Teklif Edilen İsrail Cumhurbaşkanlığı

Albert-Einsteina-Teklif-Edilen-İsrail-Cumhurbaşkanlığı-Mektubu

Albert Einstein’a Teklif Edilen İsrail Cumhurbaşkanlığı

 admin  03 May 2016 Genel   0
albert_einsteinAlbert Einstein, genellikle kuramlarıyla, bilimsel tezleriyle tanıdığımız dünyanın belki de en iyi bilim adamı. Ancak geçmişte Einstein’ın oldukça ilginç teklifler aldığını görebilmek de mümkün. İkinci Dünya Savaşı’nın ardından 1948 yılında Filistin kurulan İsrail, Einstein’dan ülkenin başına geçmesini istemiş. İsrail, o dönemler Filistin toprakları için Arap devletleri ile yoğun  çatışma halindeydi. Bağımsızlığını ilan eden İsrail, 1948 yılında Arap güçlerine karşı savaş vermiş, 1949’da Birleşmiş Milletler’e katılmıştı. Bölgede oldukça çalkantılı bir dönem yaşanıyordu. Teklif Einstein’a İsrail Başkonsolosu Abba Eban tarafından gönderildi. Teklif ise Einstein’a bir mektupla sunulmuştur ve genel hatlarıyla şöyle denmiştir:
Değerli Profesör,
Bu mektubu taşıyan kişi Washington Büyükelçiliği’nde başkanlık görevini yapan Bay David Goitein’dir. Size değerli cumhurbaşkanımız Ben Gurion’un bir sorusunu getirecek. Knesset (İsrail yasama organı) tarafından oylanıp, başkanlık için uygun görülürseniz, İsrail’in cumhurbaşkanı olmak ister misiniz? Eğer bu durumu kabul ederseniz İsrail’e taşınmak zorunda kalacaksınız. İsrail vatandaşı haline geleceksiniz.
Aynı zamanda ülkenin şu anki cumhurbaşkanı şunu size garanti ediyor; araştırmalarınız ve bilimsel keşifleriniz için de size maddi açıdan devlet eliyle yardımcı olunacaktır.
Mektubu getiren Bay Goitein sormak istediğiniz herhangi bir soruya cevap verecektir.
Kararınız ne olursa olsun, sizinle birkaç gün içerisinde tekrar konuşmak beni oldukça hoşnut edecektir.  Bu akşam konu hakkında bana ilettiğiniz kaygı ve şüpheleri oldukça iyi anlıyorum.
(Mektup bu gidişatla devam etmekte ve Einstein ikna edilmeye çalışılmaktadır) …
Einstein ise İsrail’e şu şekilde cevap vermiştir:
“İsrail devletimizin bana sunduğu teklifle onur duydum aynı zamanda olumlu yanıt veremeyeceğim için de utanç ve üzüntü duydum. Hayatım boyunca ben daha çok nesnel şeyler ile uğraştım, insanlar ile uğraşmak gibi bir kaygım ve tecrübem olmadı. Bu yüzden İsrail’in en yüksek ofisinde çalışmaya uygun biri değilim, eğer genç olsaydım bile bunu yapabileceğimi sanmıyorum. Bu kararı aldığım için oldukça sıkıntılıyım, çünkü İsrail halkına oldukça güçlü bir bağ ile bağlıyım. ”
Einstein’a teklif daha önceden sözlü olarak yapılmışsa da, tam tarihi bilinmemektedir. Yazılı olarak yapılan ilk teklif, 17 Kasım 1952’de yapılmıştır. Einstein teklifi hemen reddedip, ret mektubunu Washington’daki İsrail Başkonsolosluğu’na göndermiştir.
Share on Google Plus

About Frozen

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 yorum:

Yorum Gönder